7.1 miliarde de oameni vor folosi smartphone-urile în 2021. În România, din populația totală de 19 milioane, 14.43 folosesc în fiecare zi, aproximativ 3 ore, telefonul mobil - aceste două statistici ar trebui să-ți arate importanța aplicațiilor mobile pentru orice tip de business.
Pandemia a schimbat consumul de conținut și modalitate prin care interacționăm cu mediul online, dar și cu restaurantele și cum comandăm - de unde și nevoie de a avea o aplicație de smartphone pentru restaurantul tău.
Livrarea de mâncare a devenit, în special din cauza pandemiei, o piață stabilă și care crește exponențial. Conform unui studiu realizat de Statista, cifra de afaceri pentru livrarea de mâncare comandată online va depăși 130 de milioane de dolari în 2021, i 182 milioane de dolari în 2024.
În același timp, piața restaurantelor care aleg să livreze mâncare prin propria aplicație sau website va ajunge la 89 de milioane de dolari în 2021. Este estimat că cifra de afaceri va avea o creștere anuală de 9.56%, astfel că valoarea pieței va ajunge la 117 milioane de dolari în 2024 - ceea ce demonstrează rapiditatea cu care competiția alege digitalizarea restaurantelor pentru a satisface noile nevoi ale clienților.
Modelul de business care facilitează restaurantele să livreze direct mâncarea către client a devenit unul adoptat rapid la scară largă, în special pentru că este o soluție mult mai bună pentru restaurante.
Principalele două motive pentru care acest model de business a luat avânt sunt:
Website-ul este mai mult decât o necesitate, este o realitate - fără un website care să fie ușor adaptabil oricărui tip de ecran și prin care clienții tăi să interacționeze, oricând, vei pierde clienți continuu.
Însă, o aplicație de telefon mobilă devine la fel de indispensabilă. Motivele sunt destul de clare până în prezent - tot mai mulți români folosesc telefonul mobil ca să facă achiziții - de la mașini de spălat, haine, la produse din magazine și la mâncare gătită.
În același timp, 63% dintre clienții unui restaurant ar prefera să comande în mod direct fără să mai plătească și comision către aplicațiile terțe. Însă, realitatea este că sunt mulți clienți care preferă să comande prin aplicațiile de livrare.
De ce?
Pentru că majoritatea aplicațiilor de smartphone pentru restaurante nu urmăresc cu adevărat atât nevoile, cât mai ales așteptările consumatorului. Din momentul în care te-ai hotărât să ai o aplicație de telefon mobil pentru clienți nu mai ești în competiție doar cu celelalte restaurante, ci și cu afacerile de e-commerce care au aplicații de mobil de ani de zile.
Fără să vrei, consumatorii vor face comparații - iar dacă aplicația ta nu se ridică la nivelul lor de așteptări, aceștia nu o vor folosi.
Așadar, ce trebuie să faci pentru a avea o aplicație care să fie folosită și care să-ți aducă creșteri a comenzilor online între 48% - 147% (conform datelor restaurantelor care folosesc deja softul pentru restaurante Horeka)?
Contrar multor opinii - clientul și restaurantul își doresc același lucru - o aplicație intuitivă, cu o interfață a utilizatorului extrem de facilă. O aplicație de mobil folosită de client trebuie să îi permită acestuia abilitatea de a alege produsele favorite din meniu și să plaseze comanda din câteva clickuri.
În același timp, aplicațiile ar trebui să le permită clienților să vadă ofertele relevante, să poată aplica codurile de reducere (cupoane) sau să informeze restaurantele cu privire la anumite nevoi speciale (spre exemplu alergeni sau intoleranțe).
În același timp, aplicațiile de mobil pentru restaurante trebuie să permită plata direct din aplicație, introducerea adresei de livrare și modalitatea de contact preferată. Astfel, restaurantele pot optimiza procesul de comandă prin aplicație - ușurința cu care aceste funcționalități sunt încorporate și folosite îți va aduce clienți noi pe care vei putea să îi fidelizezi.
Cu cât interfața utilizatorului este mai bine construită, cu atât vei avea un număr mai mare de comenzi și o creștere a retenției clienților.
Aplicația pentru restaurant trebuie să-ți permită răspândirea informației rapid, doar din câteva clickuri. De exemplu, dacă dorești să informezi doar o parte din clienții tăi despre o anumită ofertă poți să o faci direct, către telefoanele lor.
Aplicațiile mobile permit oportunități nelimitate pentru distribuția conținutului de marketing, și să-ți ofere o vizibilitate mai mare printre clienții tăi.
Aplicația de smartphone pentru restaurante dezvoltată de Horeka by Roweb are patru dimensiuni și fiecare are funcționalități specifice:
Dimensiunea aplicație smartphone restaurant - livratorii:
a) primirea comenzilor cu adresa exactă;
b) conectarea aplicației cu Google Maps astfel încât să poată parcurge cel mai scurt traseu;
c) calculare și trimitere automată a timpului de livrare, atât către aplicația de personal, cât și a clientului;
d) notificarea clientului când livratorul este în apropiere;
e) livratorul să poată contacta în mod direct clientul pentru a cere detalii cu privire la adresă.
Dimensiunea aplicație smartphone restaurant - de personal:
a) funcția de backup - unde toate datele sunt păstrate și securizate în caz de incidente;
b) funcția de management al locației care să informeze personalul restaurantului despre unde se află livratorii, în orice moment;
c) funcția de mesagerie instantă către livrator (cu detaliile despre comandă în caz de modificări) și către client cu informarea referitoare la timpul de așteptare;
d) un sistem de protecție prin parolă și multiple check & balances pentru a proteja datele restaurantului;
e) rapoarte cu privire la întreaga activitate a restaurantului, instant, oricând (defalcat pe zile, săptămână și lună/luni) cu privire la volumul de vânzări, cifra vânzărilor, în ce zile s-au făcut cele mai multe vânzări și altele;
f) o bază de date cu toți clienții tăi și modalitatea de contact și pe care o poți filtra după mai multe criterii (număr de comenzi, valoare comenzi, oră, etc.).
Dimensiune aplicație smartphone restaurant - restaurant-client:
a) posibilitatea de a actualiza meniul (atât pe ore - spre exemplu, posibilitatea de a arăta ciorbe/supe până la prânz) așa cum consideri necesar, de câte ori vrei;
b) posibilitatea de a trimite notificări push clienților, direct din aplicație, despre promoțiile active;
c) posibilitatea de a urmări statusul comenzii unui client - astfel încât restaurantele să știe ce comenzi durează mai mult până sunt preparate și livrate, astfel încât să poată oferi un serviciu clienților care se îmbunătățește continuu;
d) opțiune de mesagerie (prin Whatsapp) prin care restaurantul să poată interacționa instant cu clienții și să le răspundă la întrebările referitoare la comandă (spre exemplu dacă produsul livrat conține anumiți alergeni);
e) când clientul apelează restaurantul/plasează o comandă să știi dacă este un client recurent sau unul nou - prin această informație poți oferi un discount preferențial celui recurent, sau să faci cross-selling și up-selling în funcție de istoricul afișat pe ecran;
f) clientul să poată plăti prin mai multe modalități: cash/card la livrare, cash/card la ridicare sau achitare directă (online, prin procesatori siguri de plată) către restaurant cu cardul;
g) posibilitatea de a avea mai multe limbi (spre exemplu maghiară, italiană, germană, etc.);
h) program de loialitate - generarea automată de cupoane pentru clienți și trimiterea acestora prin email;
i) aprobare sau anulare comandă printr-un singur click și trimiterea comenzii către bucătărie, automat;
j) printare comandă instant.
Dimensiune aplicație smartphone restaurant - client-restaurant:
a) creare de cont în care să-și introducă numele, adresa și numărul de telefon;
b) posibilitatea de a selecta mai multe produse, adăugarea în coș și finalizarea comenzii foarte ușor;
c) primirea de email și notificare de tip push (push notification) automat cu faptul că restaurantul a primit comanda și urmează să fie livrată;
d) durata necesară restaurantului pentru a face livrarea;
e) selectarea orei la care să fie livrată produsele;
f) selectarea zilei la care să fie livrată produsele;
g) trimiterea de mesaje direct către restaurant;
h) alegerea modalității de plată: cash/card la livrare, cash/card la ridicare sau achitare directă către restaurant prin card;
i) posibilitatea ca la finalizarea comenzii să poată trimită recenzii direct către paginile propriile de Facebook, Google și Tripadvisor ale restaurantului;
j) posibilitatea de a trimite feedback direct către restaurant, astfel încât acesta să-și poată îmbunătăți serviciile;
k) anulare comandă.
În curând, partea II a articolului